ALLT LJUS PÅ MIG / IN THE SPOTLIGHT


Under vintern har vårt kvarter synts en hel del i media, nedan finns länkar till artiklarna. Det har främst handlat om hur det gick till när allt började vilket inneburit att jag har hamnat i fokus då jag var den som tog initiativet till att bland annat starta en gårdsgrupp. Men jag tycker det är viktigt att lyfta att det inte är en enda individs förtjänst.

För det första krävs det en tillräckligt stor intressegrupp för att hyresvärden ska anse att det är rimligt att satsa på idén. I samband med att vårt kvarter skulle renoveras ville jag att fastighetsägaren skulle göra om innergården till en ätbar gård men på samrådsmötena var jag den enda som lyfte frågan och dessutom hade arkitekterna redan ritat upp ett förslag med prydnadsbuskar och blommor. Jag insåg att jag behövde få med mig fler så jag satte upp lappar i samtliga portar och fick napp av några som var intresserade av att bilda en gårdsgrupp. När vi var fler blev det lättare att få gehör för önskemålen och hyresvärden lät arkitekterna rita om gården.

De som hörde av sig och ville vara med i gårdsgruppen var optimistiska, hade en hel del kunskap och var öppna för nya idéer. Det visade sig vara ett superhärligt gäng vilket medfört att jag har fått många nya vänner för livet. Vissa har under årens lopp flyttat ifrån kvarteret men de bor fortfarande kvar i mitt hjärta och vi fortsätter träffas, andra bor ännu kvar i området och betyder otroligt mycket i mitt liv och min vardag. Dessutom tillkommer hela tiden nya personer och flocken växer konstant. Dessa människor som lika gärna hade kunnat fortsätta vara mina anonyma grannar. Tänk vad jag hade gått miste om ifall jag inte hade hängt upp den där lappen!


Med tiden växte gårdsgruppen och delades in i mindre ansvarsgrupper, höns, kaniner, bin och odlare. Utöver gårdens projekt har vi även en cykelpool och en yogagrupp. Tillsammans har vi gjort verklighet av de idéer och tankar som vuxit fram och det hade inte gått utan den samlade förmågan och styrkan i gruppen. Dessutom hade ju glädjen inte varit densamma att genomföra dessa projekt själv.



Klicka här för att läsa Expressens reportage

Klicka här för en artikel i lokaltidningen

Och slutligen klicka här för en artikel på Facebooksidan som heter Humans Who Grow Food


IN THE SPOTLIGHT
During the winter, our neighborhood has been seen a lot in the media, above are links to the articles. They came to focus on me since I was the one who took the initiative to start a garden group. But I think it's important to highlight that it's not a one person’s work and that it does take a whole village to raise a child.

Firstly, for the landlord to consider to invest in the ideas you need to be more than one person. Many years ago when the area was facing a renovation I wanted the landlord to transform the yard into an edible garden. But at the consultation meetings I was the only one to raise the issue, and the architects had already drafted a proposal with non-edible bushes and flowers. I realized that I needed to find more people who was interested to join a garden group. I put up a note in the stairways and got some people to join me, we raised the issue together and the landlord decided to change the plans for the garden.

The people I found were optimistic, had a lot of knowledge and ideas. They turned out to become some of my best friends. Some have moved from the neighborhood over the years but they still have a special place in my heart and we continue to hang out, others still live in the area and they continue mean a lot to my daily life. They could as well have continued to be my anonymous neighbors. Imagine what I'd missed out on if I hadn't put those notes up!

Over time, the garden group grew in numbers and was divided into smaller groups with responsibility for the hens, the rabbits and bee keepers and food growers. In addition to the garden’s projects, we also have a bicycle pool and a yoga group. Together we have put the ideas into reality and it would never happen without the collective strength of the group. And it wouldn't be as fun alone!

Kommentarer

Populära inlägg