Nyårslöften...


Januari börjar komma till sitt slut och nästan fyra veckor har gått på det nya året. Gav du några nyårslöften för 2018?

För en gångs skull kände jag att jag inte behövde ge några löften eftersom jag nu håller på att infria löften varje dag. Med små, små steg strävar jag efter att förändra min tillvaro. Jag skadade min högra axel och skuldra för ett halvår sedan, eller snarare, 15 års statiskt finlir med en penna framför datorn tog ut sin rätt och axeln bara dog, typ. Hur som helst ledde smärtan – som fortplantade sig i hela bröstryggen och runt bröstkorgen – till andnöd och panikångest. I stillheten och pausen som uppstod kom många års stress upp till ytan som grädde på moset och kraschen var oundviklig. Min axel har nu börjat hitta tillbaka till sin rätta position vid sidan av överkroppen istället för hängandes snett framför bröstkorgen men det är långt kvar innan jag blir helt smärtfri och återfår någon slags styrka i axeln men jag jobbar på det.

För många brukar nyårslöften handla om att börja träna. Kanske man köper ett gymkort i början av året och går dit några gånger, taggade till tänderna, men efter ett tag tar tiden, orken och lusten slut. Och gymmet kanske ligger en bra bit bort. Och det är ju så mörkt så här års. Tänk att det ska vara så svårt att ändra vanor och att få till en hållbar och lustfylld träning.

För mig var det yogan som gjorde att jag överhuvudtaget förstod att man måste ta hand om sin kropp precis hela tiden, det räcker visst inte att man var stark eller smidig eller hade bra balans när man var yngre. Jag förstod inte att min hållning var helt åt skogen och att min bröstrygg var försvagad av allt stillasittande förrän min axel pajade. Nu bygger jag försiktigt upp styrkan och stabiliteten genom yoga men också med hjälp av övningar från en sjukgymnast. Det där sista är ju inte så lätt att få till, det är lite som tandtråd. Sååå tråkigt!

Räddningen för mig är att vi skramlat ihop diverse träningsredskap som gömde sig på vindar och i garderober hos grannarna. Nu utgör de ett väl utrustat hemmagym i en del av vår föreningslokal.

Så hur lyckas man ta sig dit och göra de här tråkiga övningarna? Jo, man börjar. Går dit och bara gör det några gånger tills man börjar se fördelar med det. Det kan vara att man faktiskt gör framsteg i träningen men det kan också vara att det ju är väldigt nära hem, att det alltid är städat och alldeles tyst och stilla och det är ju faktiskt rätt skönt som omväxling. Och ibland kan man ha tur och få med sig en granne som sällskap vilket gör träningen mycket roligare.

Att skapa ett sådant här hemmagym behöver alltså inte kosta en enda krona. All utrustning kommer från de som bor här, roddmaskin, träningsbänk, crosstrainer, gymbollar etc. Tänk vad folk köper på sig!

Det som kan vara lite trixigt att få till är en plats för redskapen. Vi delade av föreningslokalens stora hall med ett draperi som döljer utrustningen. Så för att använda träningscykeln får man bemöda sig att dra fram den från sitt hörn för att sedan ställa undan när man är klar men det är inte en jättestor arbetsinsats för att ha tillgång till gratis träning – och att slippa ha träningsutrustning hemma i lägenheten vilket är en stor bonus.

Alla områden har inte tillgång till en kvarterslokal men de flesta flerbostadshus, oavsett om det är bostadsrätter eller hyresrätter, brukar alltid ha något litet skrymsle över. Kolla med din hyresvärd, snoka runt i huset efter utrymmen som skulle kunna passa. Vissa hus är utrustade med skyddsrum och i fredstid får skyddsrum användas för andra ändamål under vissa förutsättningar. Cykel- och lägenhetsförråd är vanligt förekommande så några redskap och enkel träningsutrustning bör inte vara några problem alls.

Bor man i radhus eller villa kanske det finns ett oanvänt garage hos någon på gatan som går att nyttja gemensamt för en liten ersättning till den som äger garaget.

Och jag kan lova att en hel del av dina grannar gärna blir av med sina dammiga träningsredskap och utrustning som gömmer sig i förrådet och samtidigt blir befriade från lite dåligt samvete!

Så – Just do it!



English: January is coming to an end and almost four weeks have passed on the new year. Did you give any New Year's resolutions for 2018?

I didn’t. Instead I take small steps every day to change my situation for the better. I injured my right shoulder six months ago, or rather, 15 years of static work in front of the computer finally took it’s toll. My shoulder is starting to go back to its correct position at the side of the upper body instead of hanging in front of the chest, but I have a long way ahead of me before I’ll regain some strength in my shoulder, but I'm getting there.

For many people, New Year's resolutions are about starting to work out and get fit. Perhaps buying a gym card at the and go for a few times, and then after a while there’s no time and no energy. And it might be a long trip to the gym. And it's so dark this time of year too. There are many excuses. Imagine that it is so hard to change habits and get a lasting and fun exercise routine.

To me, yoga is the thing. It’s fun, it’s relaxing and my mind and my body really likes it. So now I’m carefully building up strength and stability in my shoulder with yoga, but also with the help of a physiotherapist. But that is not as easy or enjoyable, it's a bit like flossing. So boring! The rescue for me was our own home-gym that we built in the area.

Creating such a home gym doesn’t cost a single penny. All the equipment comes from those who live here, a rowing machine, an exercise bench, a crosstrainer, gym balls etc. Imagine all the stuff that people are buying and that ends up in the storage room!

The gym is located in our community room. Not many areas have access to a community room, but most apartment buildings usually have some empty space somewhere. Check with your landlord, look around in the building for a space that could work. Certain houses are equipped with shelter rooms and in peacetime shelters may be used for other purposes under certain conditions so some exercise equipment should’t be any problem.

And I can promise you that a lot of your neighbors would be happy to get rid of their dusty old exercise equipment hiding in their storage room!


So – Just do it!

Kommentarer

Populära inlägg